Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) №3 "Дюймовочка"
Записи за датою

14 лист. 2017 р.

 Як навчити дитину переказувати  художні твори

Що порадити батькам?

У віці від 4 до 5 років у дітей починають формуватися навички самостійного зв’язного висловлювання. Малюки в цей час не лише відповідають на запитання дорослого, а й здатні розповідати проте, де вони були, що з ними трапилося, що їм сподобалося тощо. Саме тому в середньому дошкільному віці дітей навчають переказувати художні твори. Адже дитяча література містить найкращі зразки для наслідування.

Варто пам’ятати, що для переказу добирають невеликі за обсягом твори (близько півсторінки), написані простою, зрозумілою мовою.

Які твори варто добирати для переказу?

Зазвичай, для переказу спочатку обирають до­бре знайомі дитині прозові твори — оповідання або казки («Курочка Ряба», «Ріпка», «Колобок», «Рукавичка»). Згодом можна використовувати й нові твори, з якими дитина щойно ознайомилася. Приклади оповідань і казок для переказу можна знайти в книзі «Хрестоматія для читання» (X.: Ос­нова, 2014).

Як допомогти дитині навчитися переказувати?

Перш за все необхідно ознайомити дитину з художнім твором. Дорослий виразно розповідає казку або читає оповідання, проводить бесіду за змістом, показує ілюстрації. Своїми запитаннями і пояс­неннями зосереджує увагу дитини на окремих частинах твору: з чого почалася розповідь, що трапилося потім, чим закінчилася подія. Після цього дорослий пропонує дитині переказати твір. Краще це робити в ігровій формі: розповісти твір улюбленій іграшці, бабусі, татові або перетворитися на диктора дитячої телепередачі «На добраніч, діти» і переказати «глядачам» казку або оповідання.

Які труднощі відчувають діти під час переказу?

Малюкам ще важко самостійно розібратися в суті описаних подій, простежити логічні зв’язки між ча­стинами казки чи оповідання. Тому під час перека­зу вони щось пропускають, переставляють епізоди тощо. У такому випадку дорослий може допомогти дитині постановкою запитань за змістом твору.

Зверніть увагу! Підчас переказу важливо передати смисл художнього твору, дотримуючи послідовності у відтворенні епізодів. Однак непотрібно вимагати від дитини дослівного переказу. Дорослий має показати малюкові, що під час переказу можна замінювати слова у творі.

Діти ще не вміють самостійно виділяти образні описи, порівняння, а тому їхні перекази стають схематични­ми. Дорослому слід звертати увагу дитини на образні слова і звороти та пропонувати їх по­вторити.

Як переказати казку?

  1. Дорослий читає казку.

ДВІ КІЗОЧКИ (М. Коцюбинський)

А дві кізочки-то були розумнішими. Стрілись вони на вузенькій стежечці. З одного боку стежечки глибокий рів, а з другого — висока крута гора. Розминутися ніяк не можна.

Постояли вони, постояли, подумали-подумали, а тоді одна кізочка стала на коліна, перевернулась на бік, лягла на стежці і притиснулась спиною до гори.

Тоді друга обережно переступила через неї, а та, що лежа­ла, встала і пішла собі.

  1. Дорослий ставить запитання за змістом.

— Де зустрілися кізочки?

— Що було з одного боку стежечки? (Глибокий рів) Рів — це глибока яма.

— Що було з другого боку стежечки?

— Як кізочкам вдалося розійтися? Що зробила одна кізочка? Що зробила інша?

— Поміркуй, якими були кізочки.

Зверніть увагу! Відповідь на останнє запитання передбачає допомогу дорослого, який пояснить дитині, що кізочки були розумними, ввічливими, вихованими, тому змогли уникнути біди.

  1. Дорослий пропонує дитині розповісти цю казку своїм іграшкам. Для того щоб слухачам було все зрозуміло, варто ще раз послухати казку.

— Заплющ очі, слухай уважно і уявляй усе, про що розповідається.

  1. Повторне читання казки.
  2. Переказ казки.

— Спочатку розкажи, де зустрілися кізочки. Потім — що вони зробили. Чим закінчилася казка?

Щоб дитині було цікавіше переказувати, можна скори­статися настільним театром: одночасно розповідати і ру­хати іграшками (кізочками).

Пам’ятайте! Важливою передумовою розвитку мовлення дошкільника є регулярність занять, ваша впевненість, доброзичливість і бажання зацікавити дитину спільною діяльністю.