ЗДО №3 "Дюймовочка"
Записи за датою

1 бер. 2018 р.

 Матеріал: демонстраційний:  торбинка з цеглинками конструктора LEGO за кількістю учасників, кольорові метелики
Роздатковий: конструктори LEGO, моделі для відтворення, картки із зображенням цифр, літері та предметів. 
Хід тренінгу: 
І. Організаційний момент (2 хвилини)
Шановні колеги! Я рада вітати вас на тренінгу «Логіко-математичний розвиток дошкільника засобами конструктораLEGO». Сподіваюсь, що результатом сьогоднішньої нашої зустрічі буде не тільки ознайомлення з новими цікавими формами роботи, а також позитивні емоції. Адже конструктор LEGO це передусім кольорова, цікава і весела гра, здатна захопити як дітей, так і дорослих.
Насамперед розподілимось на підгрупи. Для цього нам стане в нагоді ось ця торбинка. Як ви вже, мабуть, звернули увагу, на кожному столику стоять імпровізовані вази з квітами. Зараз кожен з вас дістане з торбинки цеглинку конструктора LEGO і за її кольором займе місце за столом згідно того як колір обраної цеглинки співпадає з кольором серединки квітки. Отже, будьте уважні і займайте свої місця. 
ІІ. Повідомлення теми та мети тренінгу (3 хвилини)
Наш сьогоднішній тренінг «Логіко-математичний розвиток дошкільника засобами конструктораLEGO». присвячений використанню конструктора LEGO на заняттях з логіко-математичного розвитку. Пропоную ознайомитись з метою та завданнями даної проблеми.
Гра-енергізатор «Веселі переходи»
Мета: зняти напруження через рухову активність.
Хід:
Учасники виходять на середину кімнати і виконують 5-6 завдань за вказівками ведучого:
-    Усі учасники, які вміють грати на будь-якому інструменті, перейдіть на ліву сторону кімнати, а хто не вміє - на праву.
-    Усі учасники, чий педагогічний стаж складає більш 10 років передійть на праву сторону кімнати, а чий менше – на ліву.
Ведучий: ось бачите, які ми з вами різні, - з різними вподобаннями, життєвим досвідом, але всіх нас об’єднує любов до дітей і прагнення завжди залишатися сучасним, цікавим і майстерним педагогом.
ІНФОРМАЦІЙНО-ПОШУКОВИЙ МОДУЛЬ
Мозковий штурм «Сучасний педагог»
Мета: поглибити розуміння педагогами терміну «сучасний педагог».
Ведучий: пропоную командам подумати над визначенням поняття «Сучасний педагог». Ідеї кожного занотуйте на окремих стікерах. (здатність експериментування, упровадження інновацій,..)
Вправа «Велике прання»
Мета: закріпити знання учасників з теми
Ведучий:  кожна команда отримує прищіпки та вирізані предмети одягу. Потрібно на кожному предметі одягу  написати дієслова-терміни, що характеризують щоденні логіко-математичні дії які ми виконуємо.
Слова-підказки:аналізуємо, плануємо, узагальнюємо, обґрунтовуємо, рахуємо, порівнюємо, класифікуємо, кодуємо, декодуємо, інтерпретуємо, доводимо, спростовуємо.
ІІІ. Теоретична частина (5 хвилин)
Актуальність даної теми полягає в тому, що формування логіко-математичної компетенції дошкільників є досить складним завданням. Адже обсяг знань, які мають засвоїти діти, – значний. І просто вимагати від них запам’ятовувати й повторювати певні речі – спосіб не дієвий і не приносить задоволення ні самим дошкільникам, ні педагогам.
Досягти бажаного результату й викликати в дошкільників позитивні емоції, бажання працювати, експериментувати і досліджувати дає змогу використовувати в ігровій діяльності дітей різноманітних комплексів і матеріалів для логіко-математичного розвитку, зокрема набори LEGO. 
Підвищенню якості навчання, ефективності роботи на занятті, активності дітей під час навчального процесу, залученню їх до системно-діяльнісного підходу, підвищенню успішності сприяє застосування під час навчального процесу конструктора LEGO. Конструктори LEGO як підтримку процесу навчання використовуються з 2004 року, що дозволяє зробити висновок, що дійсно конструктор LEGO служить зручним інструментом і дозволяє легко долати ряд типових труднощів при вивченні дошкільниками навчального матеріалу. 
Застосування LEGO-цеглинок дає позитивні результати при засвоєнні навчального матеріалу, допомагає оволодінню здатністю приймати і зберігати цілі і завдання навчальної діяльності, пошуку засобів її здійснення, сприяє освоєнню способів вирішення логіко-математичних завдань. Цеглинки LEGO є наочно-образними моделями тих математичних операцій, які діти проводять в ході навчальної діяльності. 
Використовувати для сприяння логіко-математичному розвитку дошкільників саме конструктор LEGO найдоцільніше тому, що він об'ємний, тож дитині зручно його тримати й маніпулювати ним.  А його яскравість викликає у дітей позитивні емоції. Даний конструктор містить різнотипні за формою деталі – квадратні й прямокутні, деталі зі скосами та заокругленнями. Використовувати конструктор LEGO можна у різних вікових групах. Варіюючи при цьому складність завдань відповідно до віку і потреб дітей. Важливим також є те, що використання LEGO в освітньому процесі дає змогу дотримуватись принципу «від простого до складного» не лише протягом навчального року, а й у межах однієї вправи. 
Використання LEGO-підтримки на заняттях з математики дозволяє педагогу:
                       Показати як утворюються числа, порівнювати їх. 
    Знайомити дітей з арифметичними діями і сприяє формуванню обчислювальних навичок. 
    Познайомити зі складом числа і закріплювати його. 
    Знайомити з геометричними фігурами. 
    Розвивати логіку і мислення. 
    Розвивати пізнавальні процеси та комунікативні навички. 
    Розвивати дрібну моторику рук, орієнтування в просторі і на площині. 
    Виховувати акуратність і чіткість у роботі.
IV. Практична частина (30 хвилин)

1. Шановні колеги! Всі ми різні, але нас об’єднує любов до дітей і прагнення завжди залишатися цікавими і майстерними педагогами. Чи дійсно ми такі? Давайте перевіримо. Я пропоную на деякий час уявити себе дітьми, налаштуватися на хвилю позитиву і пограти.
Та для виконання першого завдання вам знадобляться ваші педагогічні знання. 
Вправа «Вправні педагоги» 
Мета: Розширити розуміння впливу логіко-математичних вправ з використанням конструктора LEGO на дошкільників. Виховувати інтерес до заняття. Розвивати уміння зосереджувати увагу. 
Матеріал: торбинка з цеглинками конструктора LEGO 7 кольорів. 
Ведучий по черзі виймає з торбинки цеглинку. Ті учасники, у яких колір обраної цеглинки співпадає з кольором серединки квітки по черзі називають:
    З чим у них асоціюється конструктор LEGO. 
    На які пізнавальні процеси впливає конструктор LEGO. 
    Які математичні знання та вміння розвиває конструктор LEGO. 
    На які психічні процеси впливає конструктор LEGO. 
    В яких видах діяльності дошкільників можна використовувати конструктор LEGO. 
    Які спеціалісти дошкільного закладу можуть використовувати в своїй роботі конструктор LEGO. 
    На яких заняттях, крім математичних, можна використовувати конструктор LEGO. 
Впарава «Відкриваємо таємниці цеглинок»
Мета: навчати розрізняти деталі LEGO за формою, кольором, кількістю штрихів, добирати необхідні для побудови певної конструкції деталі.
Ведучій (бере в руку цеглинку 2*2): Пропоную вправлятися у виконанні деяких дій:
    Уважно подивіться на предмет, що я тримаю у руці, і назвіть його (Цеглинка)
    Заплющте очі і спробуйте знайти перед собою цеглинку схожу на ту, що ви щойно бачили.
    Опишіть, як вам вдалося знайти схожу цеглинку. (На дотик, за формою, за кількістю штрихів).
    З’ясуємо, однакові наші цеглинки чи відрізняються, то чим саме (Кольором)
    Назвіть, якого кольору ваша цеглинка. Що ви бачите в кімнаті такого самого кольору?
    Спробуємо описати цю цеглинку: по черзі назвіть по одному слову, яке описувало б цю цеглинку. (Гладенька, зелена, з виступами, легка, квадратна, приємна на дотик тощо)
    Візьміть  ще одну цеглинку 2*2 та покладіть її поруч з тією, що у вас є. Скільки цеглинок тепер маєте?
    Серед цеглинок, які є у вас на столі, знайдіть одну, яка за формою така сама, які ті дві, що перед вами.
Давайте тепер з вами проаналізуємо, які навички ми формуємо  та які вміння розвиваємо у дітей завдяки виконанню такої вправи. Як можна модифікувати цю вправу для різних вікових груп?
Вправа «Цікаві цеглинки»
Мета: навчати розрізняти деталі LEGO за формою, кольором, кількістю штрихів; розвивати спостережливість.
Ведучій: А тепер з набору цеглинок відберіть буд-які10 цеглинок та виконайте з ними такі дії:
    Розкладіть усі цеглинки перед собою в рядок;
    Назвіть кольори цеглинок зліва направо;
    Порахуйте кількість цеглинок зеленого кольору, відтак – червоного та жовтого;
    Порівняйте, цеглинок якого кольору більше, менше? Чи, можливо, порівну?
    Якого кольору у вас друга цеглинка, а якого третя?
    Підніміть руки ті, у кого п’ята цеглинка червоного кольору. У скількох учасників п’ята цеглинка червоного кольору. 
Гра «Вантажники» 
Мета: Вчити співвідносити цифру з кількістю. Виховувати бажання та вміння працювати в команді. Розвивати наочно-дійове та образне мислення. 
Матеріал: зображення вантажної машини, торбинка з цифрами від 1 до 10, цеглинки конструктора LEGO. 
Ведучий: пропонує кожній підгрупі обрати цифру від 1 до 10. Учасникам необхідно завантажити машину відповідною кількістю цеглинок, в залежності від обраної цифри.  Вантаж успішно доставлено, тож приступаємо до будівництва. 
Вправа «Такий самий»
Мета: навчати розрізняти деталі LEGO за формою, кольором, кількістю штрихів.
Ведучій: об’єднайтеся в пари та спільно побудуйте башточку, приєднуючи цеглинки одна до одної. При цьому кожна наступна цеглинка має бути схожа на попередню за певною ознакою – формою, кольором, кількістю штрихів

Гра «Гаряча цеглинка» 
Мета: Вчити знімати психологічну напругу. Виховувати вміння працювати в команді. Розвивати спритність, вправність, увагу. 
Матеріал: цеглинка конструктора LEGO 2х2. 
Хід гри: 
Усі учасники стають в одну шеренгу і за командою ведучого передають її з одного кінця шеренги в другий, при цьому ні разу не впустивши її. Брати цеглинку кожен учасник має лише однією рукою (лівою).
Вправа «Творчі педагоги»
Мета: вправляти педагогів у розробці власних вправ з використанням цеглинок LEGO.
Ведучій: а зараз я вам пропоную попрацювати в міні-групах. Кожна міні-група має розробити три вправи з використанням цеглинок LEGO, спрямовані на формування логіко-математичної компетенції дошкільників. Потім потрібно презентувати розроблені завдання для колег.
Вправа «Перша буква імені»
Мета: розширити розуміння впливу логіко-математичних вправ з цеглинками на дошкільників.
Ведучій: я показуватиму літери на картках. Ті учасники, чиє ім’я починається  саме з такої літери, по черзі називають пізнавальні психічні процеси, знання та вміння, розвитку яких сприяє робота з конструктором LEGO. (увага,концентрація,зорове, слухове сприймання, швидкість реакції, дрібна моторика рук, сенсорні еталони тощо)
Вправа «Бінго»
Мета: сприяти усвідомленню унікальності особистості кожної людини; продовжити знайомство учасників один з одним.
Хід вправи. Кожному учасникові дається аркуш паперу А4. Необхідно скласти аркуш вертикально навпіл, а потім без ножиць, тільки руками, «вирізати» фігурку «Бінго» — силует людини. Після цього кожен учасник пише на «Бінго» про свою мрію (на голові), захоплення (на лівій руці), особистісні риси (на правій руці), де найзатишніше (на лівій нозі), чим я пишаюсь (на правій нозі), ім'я (на тулубі). 
V. Підсумок (2 хвилини)
Шановні колеги! Треба пам'ятати, що математика – один з найбільш важких навчальних предметів, але включення цікавого матеріалу на заняттях з логіко-математичного розвитку,  дозволяє утримувати інтерес дітей. І саме це створює умови для підвищення емоційного ставлення до змісту навчального матеріалу, забезпечує його доступність і усвідомленість. Щоб дитина дошкільного віку навчався в повну силу своїх здібностей, потрібно намагатися викликати в неї бажання до навчання, до знань, допомогти дитині повірити в себе, у свої здібності. При використанні на заняттях з логіко-математичного розвитку  конструктор LEGO діти з великим інтересом займаються, краще запам'ятовують побачене і почуте, адже вони емоційно залучені до заняття.
Дякую за увагу і активну участь. До наступної зустрічі. 

ЛІТЕРАТУРА 
1.    Оксана Рома, «Логіко-математичний розвиток дошкільників засобами конструктора LEGO:  тренінг для педагогів».
2.    Давидчук А.Н. Розвиток у дошкільнят конструктивного творчості. – М.: Гардарики, 2008. – 118 с. 
3.    Комарова Л. Г. Будуємо з LEGO (моделювання логічних відносин і об'єктів реального світу засобами конструктора LEGO). – М.: лінк-ПРЕС, 2001. 
4.    Кузьміна Т. Наш ЛЕГО ЛЕНД // Дошкільне виховання. – 2006. – № 1. – С. 52-54. 
5.    http://www.int-edu.ru/ 
6.    http://www.lego.com/ru-ru/ 
7.    http://education.lego.com/ru-ru/preschool-and-schoo 

ДОДАТОК 
ІГРИ З ВИКОРИСТАННЯМ КОНСТРУКТОРА LEGO
Конструктори LEGO на сьогоднішній день є незамінним матеріалом для занять у дошкільних установах. У нашому дитячому садку LEGO використовується практично на всіх видах занять. Для педагогічного процесу LEGO-технологія цікава тим, що, базуючись на інтегрованих принципах, об'єднує в собі елементи гри та експериментування. Ігри з LEGO виступають засобом дослідження та орієнтації дитини в реальному світі.
Діти навчаються з моменту народження. Вони торкаються предметів, беруть їх в руки, пересувають і в такий спосіб досліджують світ навколо себе.
Для дітей віком від трьох до шести років основою навчання є гра, в процесі якої малюки починають наслідувати дорослих, пробувати свої сили, фантазувати, експериментувати. Гра надає дітям величезні можливості для фізичного, естетичного і соціального розвитку.
Молодша група
За методикою в молодшій групі роль ведучого завжди бере на себе дорослий, так як діти ще не можуть розподілити свої ролі в грі. Для дітей молодшої групи педагог вибирає найпростіші гри. Метою ігор є закріпити колір (синій, червоний, жовтий, зелений, білий) деталей конструктора LEGO, форму (квадрат, прямокутник).
Гра «Розклади за кольором» 
Мета: Закріпити колір деталей конструктора LEGO. 
Матеріал: цеглинки LEGO синього, червоного, жовтого, зеленого, білого кольорів 2 x 2, 5 коробок відповідного кольору. 
Хід гри:
Діти по команді ведучого розкладають цеглинки LEGO по коробочках відповідно до кольору.
Гра «Передай цеглинку» 
Мета: Розвивати координацію руху. 
Матеріал: 1 велика цеглинка LEGO. 
Хід гри:
Ведучий заплющує очі. Діти стоять у колі і за командою ведучого: «Передавай», швидко передають цеглинку один одному. Коли ведучий скаже: «Стоп», він відкриває очі. У кого з дітей виявився цеглинка, той стає ведучим.
Середня група
Діти вже знають колір деталей, форму. Тому ігри трохи ускладнюються. Діти вчаться працювати за картками із кольоровим зображенням. Метою гри є навчатися користуватися картками, запам'ятати назви деталей конструктора LEGO, розвивати увагу, швидкість, координацію рухів, мислення.
Гра «Розклади деталі по місцях» 
Мета: закріпити назви деталей конструктора LEGO. 
Матеріал: коробочки, деталі конструктора LEGO 2х2, 2х4, 2х6, дзьобик, лапка, овал, півколо. 
Хід гри:
Дітям даються коробочки і конструктор, розподіляються деталі на кожну дитину по дві. Діти повинні за короткий час зібрати весь конструктор. Хто все збере без помилок той і виграв.
Гра «Знайди споруду» 
Мета: Розвивати увагу, спостережливість, уміння співвіднести зображене на картці з моделями споруд. 
Матеріал: коробка з картками, моделі споруд. 
Хід гри:
Діти по черзі дістають з коробки картку, уважно її роздивляються, називають, що зображено і шукають серед запропонованих моделей споруд. Той хто помиляється, бере іншу картку.

Гра «Незвичайний капелюх» 
Мета: Розвивати спритність, координацію руху. 
Матеріал: велика цеглинка LEGO. 
Хід гри:
Дитина кладе на голову цеглинку LEGO. Інші діти дають їй завдання. Наприклад, пройти два кроки, присісти, підняти одну ногу, постояти на одній нозі, покружляти. Якщо дитина виконала три завдання і у неї не впала цеглинка з голови – вона виграла і отримує приз.
Старша група
Діти старшого дошкільного віку в іграх більш самостійні і можуть взяти на себе роль ведучого. В іграх розвиваються колективізм, пам'ять, мислення.
Гра «Таємнича торбинка» 
Мета: Вчити відгадувати деталі конструктора на дотик. 
Матеріал: конструктор LEGO, торбинка. 
Хід гри:
Ведучий тримає торбинку з деталями конструктора LEGO. Діти по черзі беруть одну деталь і розпізнають її на дотик. Після витягують з торбинки і всім показують.
Гра «Назви і побудуй» 
Мета: Вчити працювати в колективі. Закріпити назви деталей конструктора LEGO. 
Матеріал: конструктор Лего «Дупло». 
Хід гри:
Ведучий кожній дитині по черзі дає деталь конструктора. Дитина називає і залишає у себе. Коли у кожної дитини буде по три деталі ведучий дає завдання придумати, побудувати і презентувати з усіх деталей одну споруду.
Гра «Побудуй, не розплющуючи очей» 
Мета: Вчити будувати з закритими очима. Розвивати дрібну моторику рук, витримку. 
Матеріал: плата, конструктор LEGO. 
Хід гри:
Перед дітьми плата і конструктор. Діти закривають очі і намагаються що-небудь побудувати. Перемагає той, чия споруда буде цікавішою та оригінальнішою.
Гра «LEGO-подарунки» 
Мета: Розвивати інтерес до гри, увагу, пам'ять. 
Матеріал: ігрове поле, чоловічки на кількість гравців, гральний кубик – одна сторона з цифрою один, друга з цифрою два, третя з цифрою три, четверта хрестик – пропускаємо хід, LEGO-подарунки. 
Хід гри:
Діти розподіляють чоловічків між собою. Ставлять їх на гральне поле. Кидають по черзі кубик і рухаються за годинниковою стрілкою. Коли перший чоловічок пройде весь круг. То він виграє і дитина вибирає собі подарунок. Гра продовжується поки всі подарунки не розберуть.
Гра «Запам'ятай розташування» 
Мета: Розвивати увагу, пам'ять. 
Матеріал: набір конструктора LEGO, плати за кількістю гравців. 
Хід гри:
Ведучий будує, яку-небудь споруду не більше восьми деталей. Протягом невеликого часу діти запам'ятовують конструкцію, потім споруда закривається, і діти намагаються по пам'яті побудувати таку ж. Хто виконає правильно, той виграє і стає ведучим.
                                                                                                                                                    Директор ЗДО  Селіванова С.М.