ЗДО №3 "Дюймовочка"
Записи за датою

20 бер. 2020 р.

Іноді дорослим важко стримати своє роздратування, злість або образу. Ми часто бачимо агресивну поведінку людей на вулиці й у транпорті. Побільшало й агресивно налаштованих батьків.

Коли батьки налаштовані агресивно та отримують від педагога агресію у відповідь, ситуація може стати небезпечною для подальших стосунків, поставити їх під загрозу. Це може негативно вплинути на емоційний стан дитини, яка найчастіше не бачить конфлікту, але відчуває його наслідки у ставленні до себе. Який же стиль спілкування обрати вихователю та як поводитися під час конфліктів?

Агресивною поведінку можна вважати тоді, коли вона провокує конфліктну ситуацію, напруження, виявляє відкрите або приховане вороже ставлення. Це може бути постійна риса характеру, а може виникнути як реакція на стресову ситуацію, емоційне вигоряння.

Причини агресивної поведінки

До агресивних проявів схильні люди зі слабо збалансованою нервовою регуляцією. Вони наполегливо обстоюють власну думку та повністю ігнорують інтереси, наміри та мотиви протилежної сторони. Найчастіше вони обирають домінуючу стратегію у стосунках. Такі люди запальні та імпульсивні, схильні до маніпулятивного типу поведінки. Спілкуються з відтінком сарказму, пихатості, або навіть відвертої зневаги до співрозмовника. Після розмови з такою людиною найчастіше залишається відчуття спустошення, тривоги, відрази або приниження.

Вмотивована агресія. Якщо зазвичай спокійна та врівноважена людина виявляє ознаки агресії, спробуйте зрозуміти, що стало приводом до такої реакції. Часто невдоволення, яке озвучує людина, може бути не головним чинником, а походити від іншої ситуації.

Батьки можуть бути вразливими, коли у розмові лунають натяки на їх батьківську некомпетентність, сумніви у їх спроможності бути хорошими батьками. Вони можуть почати активно захищати свою позицію. Звучатиме це як спростування пропозицій вихователя, відмова у співпраці, або більш відверта агресія із образливими фразами. Завчасно висловлена підтримка батьківської компетенції допоможе знизити рівень тривоги, підтримає авторитет та дасть змогу встановити партнерські стосунки.

Іноді через ігнорування або неуважне ставлення педагогів до батьківських прохань і побажань щодо дитини навіть терплячі батьки починають поводитися агресивно. З’ясуйте, яке саме прохання проігнорували, чому батьки приділяють йому особливу увагу. Навіть якщо усунути проблему не вдасться, можливість бути почутим суттєво зменшить напруження.

Невмотивована агресія. До проявів раптової невмотивованої агресії схильні батьки, які переживають стресову ситуацію, як-от матеріальні труднощі, розлучення, втрата близького родича. Помітивши у співрозмовника такі спалахи агресії, в доброзичливій формі поцікавтеся, що його турбує і тривожить. Якщо це доречно, висловіть співчуття або підтримку.

Конструктивний діалог

Аби уникнути ефекту снігової лавини, спрямуйте конфлікт у русло конструктивної бесіди

Якщо піддатися емоціям і проявити агресію у відповідь, то із кожним реченням конфлікт набиратиме більш стихійних масштабів. Аби уникнути ефекту снігової лавини, спрямуйте конфлікт у русло конструктивної бесіди. Адекватно реагуйте на емоційний стан батьків, зміст їхніх вимог чи претензій. Власна урівноваженість вихователя у спілкуванні з батьками дасть їм змогу заспокоїтися й уникнути стану афекту. У жодному разі не піддавайтеся паніці та роздратуванню. У спілкуванні з батьками, схильними до маніпуляцій, намагайтеся не потрапити під їхній вплив. Як тільки маніпулятор відчує, що його «сценарій» не спрацьовує, він змінить тактику.

 

Педагог бачить, що мама вихованця нервує, її рухи імпульсивні та різкі, погляд гострий і пронизливий. Педагогу варто проговорити емоції, які він бачить: «Схоже, вас щось засмутило, і ви хочете це обговорити зі мною». У такій ситуації будуть корисними всі прийоми й техніки активного слухання для створення найбільш плідної та конструктивної размови.

Інша важлива складова конструктивного діалогу — пошук спільних мотивів або дій щодо виховання дитини. Наприклад, погляди батьків та вихователів щодо активної присутності дитини на занятті можуть відрізнятись, але обидві сторони зацікавлені у розвитку дитини. Визначте спільну мету й вірогідність утримати бесіду у менш напруженому руслі значно зростє. Таку навичку треба тренувати, але зусилля того варті.

+

Будь-яку суперечку можна обернути на плідну розмову, якщо бути уважним до прояву емоцій співрозмовника та власних.

Матеріали журналу "Вихователь - методист дошкільного  закладу"