ЗДО №3 "Дюймовочка"
Записи за датою

26 лист. 2020 р.

Пошуково-дослідницька ˆˆ діяльність у ЗДО
Діти люблять експериментувати. Це пояснюється тим, що їм притаманне наочно-дієве і наочно-образне мислення. Експериментування відповідає цим віковим особливостям. У дошкільному віці він є провідним, а в перші три роки — практично єдиним способом пізнання світу. Своїм корінням експериментування заглиблене в маніпулювання предметами.
Головна перевага методу експериментування полягає в тому, що він дає дітям реальні уявлення про різні сторони досліджуваного об’єкта, про його взаємини з іншими об’єктами та із середовищем існування.
Дитяче експериментування — це не ізольований вид діяльності.Воно тісно пов’язане з усіма видами діяльності, і, в першу чергу, з такими, як спостереження і праця. З іншого боку, наявність у дітей трудових навичок і спостереження створює сприятливі умови для експериментування, з іншого — експериментування, що цікавить дитину, сприяє розвитку спостережливості й формуванню трудових навичок. Експериментування і розвиток мовлення взаємопов’язані. Це добре простежується на всіх етапах проведення експерименту: у формулюванні мети, під час обговорення ходу досліду, при підбитті підсумків і словесному звіті про побачене та зроблене. Уміння чітко висловити свою думку полегшує проведення досліду і сприяє розвитку мовлення.
Зв’язок дитячого експериментування з образотворчою діяльністю також легко простежується. Чим сильніше розвинені образотворчі здібності дитини, тим точніше буде зареєстрований результат природознавчого експерименту: дитина передає його деталі чітко завдяки образотворчій діяльності. Для цих видів діяльності однаково важливі розвиток спостережливості та здатність усвідомлювати побачене.
Очевидним є зв’язок експериментування з формуванням елементарних математичних уявлень. Під час проведення дослідів нерідко виникає необхідність зважувати, вимірювати, порівнювати, визначати форму і розміри. Це надає математичним операціям реальної значущості та сприяє їхньому усвідомленню. Експериментування
пов’язано і з іншими видами діяльності — читанням художньої літератури, музичним і фізичним вихованням, але ці зв’язки виражені не настільки чітко.
Експериментальна робота спонукає дитину до дослідження, розвиває розумові операції (аналіз, синтез, класифікація, узагальнення тощо), стимулює пізнавальну активність і допитливість дитини, активізує сприйняття навчального матеріалу.
У повсякденному житті діти часто самі експериментують із різними речовинами, прагнучи дізнатися щось нове. Вони розбирають іграшки, спостерігають за предметами, що падають у воду, притискаються язиком у сильний мороз до металевих предметів тощо. Але небезпека такої «самодіяльності» полягає в тому, що дошкільник
ще не обізнаний із законами змішування речовин, елементарними правилами безпеки.
Експеримент же, спеціально організований педагогом, безпечний для дитини і водночас ознайомлює її з різними властивостями предметів довкілля, із законами життя природи та необхідністю їх урахування у власній життєдіяльності. Спочатку діти вчаться експериментувати у спеціально організованих видах діяльності під керівництвом педагога, потім необхідні матеріали та обладнання для проведення досвіду вносять у просторово-предметне середовище групи для самостійного відтворення дитиною.
Увесь груповий простір бажано розподілити на центри, доступні дітям. Крім центрів природи в групах, де діти спостерігають і доглядають за рослинами, необхідно обладнати центри експериментування для проведення елементарних дослідів, експериментів.

Завдання дослідницької діяльності специфічні для кожного віку.
У молодшому дошкільному віці — це: ƒƒ занурення дітей у проблемну ігрову ситуацію (провідна роль педагога);
ƒƒ активізація бажання шукати шляхи розв’язання проблемної ситуації (разом із педагогом);
ƒƒ здатність до пильного і цілеспрямованого обстеження об’єкта;
ƒƒформування первинних передумов дослідницької діяльності(практичні досліди).
У старшому дошкільному віці — це:
ƒƒформування передумов пошукової діяльності, інтелектуальної ініціативи;
ƒƒ розвиток уміння визначати можливі методи розв’язання проблеми за допомогою дорослого, а потім — і самостійно;
ƒƒформування вміння застосовувати методи, що сприяють виконанню поставленого завдання, з використанням різних варіантів;
ƒƒ розвиток бажання користуватися спеціальною термінологією,
ведення конструктивної бесіди в процесі спільної дослідницької діяльності;
ƒƒ здатність висувати гіпотези і самостійно сформулювати висновки.
„„ Орієнтовне обладнання центрів для дитячого експериментування
Молодший і середній дошкільний вік
ƒƒЦентр «Пісок — вода»: ємності різного розміру, мірна кружка, воронка, лійки, формочки, тирса, камінчики, пісок, вода, трубочки, мило, предмети з різних матеріалів (дерев’яні котушки, палички, гумові м’ячики, іграшки, пластмасові ґудзики, металеві скріпки, болти).
ƒƒЦентр «Наука і природа»: пластилін, стеки; природний матеріал, шишки, жолуді, горох, кісточки плодів, рослини і тварини,обладнання для догляду за рослинами, живі моделі, календарі природи, ілюстративний матеріал, дидактичні ігри з екології, щоденники спостережень за посадками.
ƒƒЦентр «Мистецтво»: аркуші білого паперу, кольорового паперу, кольоровий картон, клей, пензлики для клею, підставка для пензликів, ножиці, акварельні фарби, кольорова гуаш, пензлики для фарб, кольорові олівці, кольорова крейда, губки поролонові, зубні щітки, ґудзики, кольорові нитки, різнокольорові клаптики тканин різних видів, трафарети.
ƒƒЦентр «Кулінарія»: борошно, цукор, сіль, сода; харчові барвники, міксер, дошки, терки, виделки і ложки (пластмасові); розетки, миски; фартухи, ковпаки, нарукавники; ножі, під-
носи; карти рецептів страв.
ƒƒЦентр «Література»: книжки-саморобки та обладнання для їхнього виготовлення (стиплери, дирокіли, тасьма, клей); план-схема і моделі для розповідання; лінгвістичні ігри
«Я вчу літери», «Чарівний потяг», «Чий будиночок?»; книги, журнали.
ƒƒМаніпуляторний центр: дрібні предмети для лічби і групування за різними ознаками; кольорові геометричні фігури; рахівниця; годинники (дитячі, будильник); шнурівка. Різні види
логіко-математичних ігор: «Логічні пари», «Розбери візерунок», «Що — спочатку, що — потім», «Розбери картинку», «Все про час», «Запам’ятай-но», «Четвертий зайвий», «Учи-
мося рахувати», «Чарівне лото».
Старший дошкільний вік
ƒƒЦентри «Пісок — вода» та «Наука і природа»: банки і пляшки, кришки; бісер, стеклярус, бурштин; відра, тази, ванночки; ваги, лійки, галька, глобус, гравій, губки, дерев’яні предмети, дитячий посуд, щоденники спостережень за посадкою вівса, цибулі, часнику; ілюстративний матеріал; календарі погоди і природи; карта світу; картотека дослідів; клейончасті фартухи; колекція черепашок; колекція насіння; колекція крупи; ложки; лупа, магніти, дрібні іграшки («кіндер-сюрприз»),мірні чашки, склянки; мікроскоп, монети, залізні предмети; мило, настільно-друкована гра «Великий дитячий атлас»; палички, бруски, дощечки; пісковий годинник, піпетки, природний матеріал (жолуді, шишки, насіння), пробки, кришки,ґудзики; сито, друшляк; шкаралупа яєць; соломинки, трубочки, сіль, цукор; терка, формочки для печива.
ƒƒЦентр «Мистецтво»: акварельні та гуашеві фарби; миски, палітри; папір різного розміру; воскові свічки, газети, губки,штампи; дирокіл, зубні щітки, клей, пензлі; клубочки ниток,
вовни; коробки; крупи; ножиці; маркери; обгортковий папір; пінопласт; пластилін, ігрове тісто; ґудзики, синтепон; старі журнали і книги; степлер; ганчірочки, фломастери, художня
література, кольоровий папір, кольоровий картон, кольорові олівці, крейда воскова, чорнило, туш.

ƒƒЦентр «Кулінар»: млинниця електрична, вазочки для морозива, воронки, картографи «Наш кухар», кондитерський шприц,консервний ніж; контейнери, миски, лопатка; борошно, соняшникова олія; ножі, ложки, виделки; овочерізка, підноси,обробні дошки; рецепти; цукор, сіль; сито, друшляк, качалки,терка, шинковка; фартухи, косинки; форми для кексів, печива; електрична духовка.
ƒƒМаніпуляторний центр: терези; геометричні фігури, доміно, шашки, ігри Монтессорі, колекція кришок, колекція годинників, конструктори, кубики Нікітіна, кубик Рубіка; лінійки,
ручки; лото, настільно-друковані ігри-пазли, дрібні іграшки (гриби, мотрійки), мірні ємності, монети, ґудзики, палички Кюїзенера, рахівниця, пісковий годинник, робочі аркуші із
завданнями, розрізні картинки-головоломки, насіння, природний матеріал, зошити в клітинку, цифри.

ƒƒЦентр «Література»: алфавіт, літери; папір, ручки, прописи; ігри для занять зі звукової культури мовлення; картотека чистомовок, скоромовок; розрізні картинки; вправи для пальців рук; книжки-саморобки, кросворди, ребуси; комплекс вправ артикуляційної гімнастики; кубики з абеткою; магнітофон, аудіокасети; різні види театру.
Експериментування може бути організовано у таких формах: спільна діяльність педагога і вихованця; самостійна діяльність дітей.
Етапи експериментів
1. Усвідомлення того, що хочеш дізнатися.
2. Формування завдання дослідження.
3. Обмірковування методики експерименту.
4. Вислуховування інструкцій і критичних зауважень.
5. Прогнозування результатів.
6. Виконання роботи.
7. Дотримання правил безпеки.
8. Спостереження результатів.
9. Аналіз отриманих даних.
10. Словесний звіт про побачене.
11. Формування висновків.
Проблемні питання для активізації процесу експериментування
ƒƒЧому олівець малює, а паличка — ні?
ƒƒЩо станеться, якщо сніг принести в кімнату?
ƒƒЧому кулька котиться, а кубик — ні?
ƒƒЩо буде краще стрибати? Чому? (Дерев’яна кулька та гумо-
вий м’яч.)
ƒƒЯкий кубик важчий? Чому? (Великий та маленький.)
ƒƒ З якого піску можна зробити паску? Чому? (Сухий і мокрий пісок.)
ƒƒКуди можна вбити цвях? (Дощечка і металевий брусок.)
ƒƒЯка вода? (Властивості води.)
ƒƒЩо в пакеті? (Виявлення повітря в просторі.)
ƒƒВиготовлення кольорових крижинок (вода замерзає на холоді, у ній розчиняється фарба).
ƒƒЧому цей камінець нагрівся сильніше? (Тому що він чорного кольору.)
ƒƒЦя хустинка висохла швидше. Чому? (Тому що поклали на батарею.)
У процесі експериментування діти часто отримують абсолютно несподівану інформацію, яка сприяє істотній перебудові та зміні їхньої діяльності. У цьому проявляється гнучкість дитячого експериментування — здатність перебудовувати свою діяльність залежно від отриманих результатів.
Напрями організації роботи з експериментування
ƒƒЖива природа (характерні особливості сезонів у різних природнокліматичних зонах, різноманіття тваринних організмів, їхні пристосування до навколишнього середовища тощо)
ƒƒ нежива природа (повітря, вода, ґрунт, електрика, звук, вага, світло, колір тощо);ƒƒ

людина (функціонування організму, рукотворний світ, перетворення предметів тощо).
Правильно організована експериментальна діяльність дає змогу задовольнити потребу дітей у нових знаннях, враженнях, сприяє вихованню допитливої, самостійної, успішної дитини. Дитина є дослідником. Як свідчить практика, набутий у дошкільному віці досвід пошукової, експериментальної діяльності допомагає дошкільнятам надалі успішно розвивати творчі здібності

Полєвікова О. Б., Швець Т. А. П49 Організація пошуково-дослідницької діяльності в дошкіллі / О. Б. Полєвікова, Т. А. Швець. — Х. : Вид. група «Основа»,
2018.— 109, [3] с. — (Б-ка журн. «Дошкільний навчальний заклад»; Вип. 6 (06)).