ЗДО №3 "Дюймовочка"
Записи за датою

24 черв. 2020 р.

Інформаційно-комунікаційні технології стали звичним інструментом освітнього процесу. Сьогодні їх використовують навіть для художньо-естетичного розвитку дошкільників. Це дає змогу врізноманітнити діяльність дітей, проте підвищує відповідальність педагога. Потрібно грамотно організовувати освітню діяльність, аби уникнути негативного впливу на психічне та фізичне здоров’я дитини, попередити ранню комп’ютерну залежність і штучну аутизацію

Проведіть віртуальну екскурсію

Відвідати музей, зазирнути за театральні лаштунки, пройтися вулицями іншого міста буде цікаво не лише дітям, а й дорослим. Що робити, якщо такої можливості немає? Організуйте віртуальну екскурсію. Вона допоможе активізувати дошкільників, сформувати в них цікавість до пізнання навколишнього світу та стимулювати до пошуків додаткової інформації.

 

Організуйте віртуальну екскурсію до типографії. Діти дізнаються, як друкують газети, журнали, книги. До того ж, вони матимуть змогу зазирнути всередину друкарської машини, роздивитися, як зшивають сторінки, які використовують фарби. Під час справжньої екскурсії такої можливості немає, адже це небезпечно.

 

За допомогою ІКТ ознайомте вихованців із будь-яким музеєм чи віртуально відвідайте картинну галерею. Зазвичай похід із дітьми до музею — велика проблема. А в маленьких містах узагалі рідко проходять значні виставки, а колекції музеїв невеликі. Тож влаштуйте віртуальні перегляди з коментарями. Це справить на дошкільників велике враження та допоможе формувати в них бажання самим зайнятися творчістю.

 

Середня тривалість віртуальних екскурсій, що запропоновані в інтернеті, складає 30 хв. Для дошкільників це забагато. Тому перед тим як запропонувати таку екскурсію дітям, уважно передивіться її від початку до кінця. Відтак оберіть найцікавіший фрагмент тривалістю 5—7 хв і перегляньте його з дітьми. Якщо таких фрагментів кілька, то влаштуйте цикл віртуальних екскурсій з періодичністю раз на тиждень.

 

Підготуйте інтерактивну презентацію

Діти ставлять багато запитань, а відповідь за допомогою слів і малюнків інколи дати складно. Наприклад, як влаштований той чи той музичний інструмент. Аби підтримати інтерес дітей і продемонструвати явища в динаміці, скористайтесь інтерактивними презентаціями. Вони дають змогу зупинитися на вподобаній картині чи предметі, збільшити зображення й детально його роздивитися, побачити роботу механізму тощо.

 

Скористайтеся інтерактивною презентацією, щоб ознайомити дітей зі звучанням невідомих їм музичних інструментів — арфи, органа, волинки тощо. На відміну від простого прослуховування, діти зможуть поєднати звучання кожного інструмента з його виглядом, поспостерігати, як саме добувають звук.

 

Під час підготовки організованих форм роботи поміркуйте, який фрагмент доцільно доповнити інтерактивною презентацією. Відтак підготуйте її або знайдіть готовий варіант в інтернеті. Подбайте, щоб матеріал був зрозумілим для дітей, а сама презентація відповідала санітарно-гігієнічним нормам: чіткість зображення, тривалість, гучність тощо.

 

Якщо ви користуєтеся інтерактивними презентаціями з інтернету, ретельно перевіряйте достовірність поданої в них інформації.

 

Малюйте у графічному редакторі

Не новина, що дошкільникам подобається малювати. Тож, якщо освітньою програмою передбачено формування в дітей елементів комп’ютерної грамотності, ознайомте їх із можливостями графічного редактора. Ця програма дає змогу створювати та редагувати зображення. Такі заняття формують у дітей уміння працювати з комп’ютерною програмою, розвивають творче мислення та креативний підхід до матеріалу.

 

Запропонуйте дітям створити за допомогою графічного редактора картинки, листівки, афішу до вистави або рекламний буклет.

 

Робота з графічним редактором вимагає зосередженості та уваги дітей. Тому такі заняття не варто проводити для дітей молодше п’яти років. Завдання мають бути простими, щоб дитина старшого дошкільного віку могла їх виконати протягом 7—10 хв. Навчати дітей працювати з графічним редактором потрібно підгрупами або під час гурткової роботи.

 

Якщо ви пропонуєте батькам разом із дітьми зробити щось у графічному редакторі, обов’язково поінформуйте їх про правила роботи дитини з ґаджетом. Також повідомте батькам, який проміжок часу дитина вже працювала за комп’ютером протягом дня.

 

Читайте електронні книжки

Дошкільники допитливі та безпосередні у сприйнятті світу. Вони ставлять дорослим безліч запитань про предмети, події та явища. Але не завжди педагоги та батьки можуть одразу й повноцінно задовольнити цікавість дітей. У пригоді стануть книжки. І якщо паперова книжка не доступна, то завжди можна знайти в інтернеті електронну та погортати її разом із дітьми.

 

Відповіді на запитання маленьких чомучок відшукайте разом в електронних енциклопедіях. Вони змістовні, цікаві за формою та містять мальовничі ілюстрації. З різноманітних тематичних розділів діти мають змогу дізнатися про народні ремесла, види живопису, відомих художників тощо.

 

Під час роботи з електронними книжками навчайте дітей користуватися функцією пошуку. Це зменшить час роботи дитини з електронною книгою, адже не потрібно «гортати» усі сторінки. Таке спілкування з комп’ютером буде змістовним і корисним. А навичка пошуку інформації знадобиться дітям під час навчання у школі.

 

Електронна книга не має стати для дошкільників замінником паперової. Електронний варіант доцільно використовувати лише для короткочасної діяльності з довідковими матеріалами.

 

Використовуйте комп’ютерні ігри

Більшість дошкільників добре знайома зі світом комп’ютерних ігор. Вони привабливі, динамічні та різноманітні. Скористайтеся такими іграми, щоб розвивати в дітей художньо-естетичні навички. Для цього сплануйте діяльність дітей і доберіть до теми одну-дві комп’ютерні дидактичні гри, відповідні віку вихованців. Сумарний час таких ігор не має перевищувати 7—10 хв на день.

 

Під час закріплення знань старших дошкільників про способи утворення кольорів влаштуйте мінізмагання за допомогою гри, у якій дітям потрібно обрати правильну відповідь та натиснути відповідну кнопку.

 

Обирайте для організації діяльності дітей ігри, які підготували спеціалісти з дошкільної освіти. Такі ігри зазвичай відповідають віковим нормам, розвивають у дітей логічне й абстрактне мислення, допомагають сформувати навички, необхідні для навчання у школі: приймати самостійні рішення, швидко переключатися з однієї діяльності на іншу тощо.

 

Взаємодію учасників освітнього процесу слід будувати за моделлю: дорослий — дитина — ІКТ. Виключення дорослого з цього ланцюга неприпустиме. Пам’ятайте, що ґаджет — це засіб розв’язання освітніх завдань. За його допомогою можна оптимізувати освітню діяльність і підвищити пізнавальний інтерес дитини. Але в жодному разі не використовуйте його, аби просто чимось зайняти дітей. ІКТ мають доповнювати вихователя, а не заміняти його.

 (Щомісячний спеціалізований журнал "Вихователь - методистдошкільного закладу" №6 2020)